ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΥΠΕΥΘΥΝΑ

Συνέντευξη Ζωούλλη Μηνά στο Πρώτο Θέμα

Πολλοί είναι εκείνοι που αποδίδουν την πρόθεση αύξησης του
φόρου στους μικροζυθοποιούς σε παρέμβαση των μεγάλων πολυεθνικών του κλάδου.
Έχετε πραγματοποιήσει επαφές με την κυβέρνηση ζητώντας τέτοιου είδους
επιβαρύνσεις; Ποια είναι η πραγματική διάσταση των γεγονότων;

Λυπάμαι πολύ που υπάρχει αυτή η λανθασμένη, αν και ίσως βολική για ορισμένους, εντύπωση. Επιτρέψτε μου λοιπόν, με αυτήν την ευκαιρία, να τονίσω ότι ουδέποτε μας ζητήθηκε από την πλευρά των νομοθετών η άποψη μας γι’ αυτό το ζήτημα, ούτε έχουμε έρθει εμείς σε επαφή με τον οποιονδήποτε γι’ αυτό.  

Από όσο γνωρίζω, η προτεινόμενη διάταξη ερχόταν σε εφαρμογή των συστάσεων του ΟΟΣΑ (Εργαλειοθήκη ΙΙ) για τη βελτίωση του ανταγωνισμού. Σήμερα, όλες οι ελληνικές ζυθοποιίες που παράγουν πάνω από 200.000 εκατόλιτρα πληρώνουν φόρο 0,32 ευρώ/ λίτρο, ενώ αυτές που βρίσκονται κάτω από 200.000 εκατόλιτρα, πληρώνουν 0,15 ευρώ/ λίτρο. Καθώς ο ΟΟΣΑ θεωρεί ότι όσο ισχύουν μόνο δύο φορολογικοί συντελεστές (όπως είναι η ισχύουσα κατάσταση στην Ελλάδα), κάποιοι επιδιώκουν να μην αναπτύσσουν την παραγωγή τους, ώστε να διατηρούν χαμηλότερη φορολογία, πρότεινε 1) τη διατήρηση του ίδιου συντελεστή για τις μικρές και τις μεγάλες ζυθοποιίες (δηλαδή όσες παράγουν έως 15.000 και πάνω από 200.000 εκατόλιτρα αντίστοιχα το χρόνο) και 2) κλιμακωτές αυξήσεις, μέχρι 50%, για τις εταιρίες από 15.000 έως 200.000 εκατόλιτρα. Εξετάζοντας λοιπόν προσεκτικά τις προτάσεις αυτές, βλέπουμε ότι οι προτεινόμενες αλλαγές όχι μόνο δε θα έθιγαν τις μικροζυθοποιίες, αλλά ουσιαστικά θα επηρέαζαν 3 μόνο από τις 25 συνολικά ζυθοποιίες της αγοράς, οι οποίες ανήκουν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και συνολικά αντιπροσωπεύουν το 18% της ελληνικής αγοράς μπίρας.

Δράττομαι όμως της ευκαιρίας αυτής για να σας πω τη δική μου άποψη για το θέμα.

Σε ό,τι αφορά τις μικροζυθοποιίες, αυτές δηλαδή που παράγουν
έως 20.000 εκατόλιτρα (περίπου 4 εκατομμύρια φιάλες) με βάση και τον διεθνώς αναγνωρισμένο
προσδιορισμό του όρου, πιστεύω ότι ο φόρος θα έπρεπε να είναι μηδενικός. Και
αυτό γιατί οι πραγματικές μικροζυθοποιίες, έχουν τεράστια και ουσιαστική
συνεισφορά στην ανάπτυξη της κουλτούρας της μπίρας. Προερχόμενος από μία
οικογένεια μικρομεσαίων επιχειρηματιών, είμαι και προσωπικά θερμός υποστηρικτής
των μικρών βιοτεχνιών ή νεοφυών επιχειρήσεων (start-up businesses), ειδικά στο
παρόν επιχειρηματικό κλίμα.  Σε ό,τι όμως
αφορά τις μεγαλύτερες και πιο βιομηχανοποιημένες ζυθοποιίες, αυτές που παράγουν
ποσότητες κοντά στα 200.000 εκατόλιτρα (40 εκατομμύρια φιάλες), η δίκαιη φορολογία
για εμένα σημαίνει μια κλιμάκωση του επιβαλλόμενου φόρου, ανάλογα με την
παραγωγή της κάθε ζυθοποιίας, που να ενθαρρύνει και να κινητοποιεί την ανάπτυξη
της ίδιας της επιχείρησης. Γνώμη μου  είναι
ότι οι εταιρίες που παράγουν κοντά στα 200.000 εκατόλιτρα δεν ανήκουν πλέον
στις μικροζυθοποιίες, ακόμα και αν οι ίδιες επιθυμούν να αποκαλούνται έτσι.
Είναι μεσαίες επιχειρήσεις, στις οποίες αντιστοιχεί σήμερα ένα σημαντικό κομμάτι
της αγοράς.

Είναι πάντως αξιοσημείωτο ότι, κατά τη διάρκεια αυτού του
διαλόγου, δεχθήκαμε μια άδικη κριτική ακόμα και από ζυθοποιίες που στο παρελθόν
έχουμε βοηθήσει να επιβιώσουν, μέσα είτε από συμβόλαια υπεργολαβίας παραγωγής
μπίρας είτε από δωρεάν μεταφορά τεχνογνωσίας. Αυτό πραγματικά είναι κρίμα.

Παρά την επιχειρηματολογία σας, οι εκπρόσωποι των μικρών και
μεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου αναφέρονται στην χρονίζουσα υπόθεση της
αυτεπάγγελτης έρευνας που το 2005 διέταξε η Επιτροπή Ανταγωνισμού εις βάρος
σας. Πως εξελίσσεται αυτή η εκκρεμότητα;

Η αυτεπάγγελτη έρευνα ξεκίνησε το 2001 – αυτό σημαίνει 15 χρόνια
τώρα. Δεκαπέντε χρόνια στα οποία η εταιρία μας βρίσκεται ουσιαστικά σε
κατάσταση «ομηρίας». Πρόκειται για μια πρωτοφανή κατάσταση, που ειλικρινά δε
νομίζω να έχει συμβεί πουθενά στον κόσμο έως σήμερα.

Για να ξεκαθαρίσουμε όμως τα γεγονότα, καθώς πολλά λέγονται
και γράφονται σχετικά, να σας πω ότι η μία και μοναδική καταγγελία που έχει
κατατεθεί εναντίον μας ήταν το 2006 και έγινε από τον Όμιλο Carlsberg. Οι
μικροζυθοποιίες ουδέποτε έχουν επίσημα καταθέσει οποιαδήποτε καταγγελία σε
σχέση με τη λειτουργία μας.

Z.MinaProtoThemaΔιαβάζω τώρα ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, σε
συνέχεια ερωτήματος μέλους του Κοινοβουλίου, ότι η απόφαση θα εκδοθεί μέχρι το
τέλος του μήνα. Θεωρώ εξαιρετικά ασυνήθιστη την έκδοση μιας τέτοιας
ανακοίνωσης. Καταρχήν γιατί δείχνει ότι η Επιτροπή, απολογούμενη, βρίσκεται κάτω
από ασφυκτική πίεση. Και εδώ ανακύπτει το ερώτημα: από ποιόν πιέζεται η Επιτροπή; Και που είναι ο διαχωρισμός εξουσίας και δικαιοσύνης; Στη συνέχεια, η
ανακοίνωση της Επιτροπής αναφέρει ότι με δική μας υπαιτιότητα υπήρξε
καθυστέρηση 3 ετών στη διαδικασία. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Μας κάνει δε
ιδιαίτερη εντύπωση η αναφορά αυτή, αφενός διότι η διαδικασία στην οποία
αναφέρεται η Επιτροπή είχε διάρκεια μηνών, και όχι ετών, και αφετέρου διότι με
τον τρόπο αυτό ουσιαστικά η Επιτροπή εκφράζει τη δυσαρέσκειά της προς την
Ελληνική Δικαιοσύνη. Τέλος, κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας
προσφέραμε γραπτώς στην Επιτροπή συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τη λειτουργία μας
στην αγορά. Η άρνηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού να δεχθεί τις δεσμεύσεις αυτές,
εγείρει εύλογα ερωτήματα για την ορθή λειτουργία της ανεξάρτητης αρχής στην
Ελλάδα.

Πιστεύω δυστυχώς ότι η 15ετής καθυστέρηση της Επιτροπής
Ανταγωνισμού να ανακοινώσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της δείχνει την αδυναμία
της στον βασικό της ρόλο, που είναι να ρυθμίζει την αγορά προς όφελος του
καταναλωτή. Αυτό αποτελεί αποθαρρυντικό στοιχείο και για ξένους επιχειρηματίες που
ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην Ελλάδα.

Παρόλα τα παραπάνω, και διατηρώντας όλα τα δικαιώματα που
μας παρέχει ο νόμος για την προστασία της εταιρίας και των εργαζομένων μας,
εμείς διατηρούμε την αισιοδοξία μας ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα εκδώσει
πράγματι μια επαρκώς στοιχειοθετημένη και πλήρως αιτιολογημένη απόφαση, όπως
εξάλλου αναφέρει στην ανακοίνωσή της, βασισμένη στα στοιχεία που προέκυψαν κατά
την έρευνα, οπότε και θα επιβεβαιώσει με τα ευρήματά της ότι δεν έχουμε
καταπατήσει κανέναν κανόνα του υγιούς ανταγωνισμού με τη λειτουργία μας.

Διαβάζουμε συχνά για τα μερίδια αγοράς της Αθηναϊκής
Ζυθοποιίας. Από όσο θυμάμαι το 2005 ήταν κοντά στο 85%.Τώρα που έχουν φθάσει;
Ποιες ενέργειες έχετε κάνει για να ανοίξει ο ανταγωνισμός και ποιο το σημερινό
σκηνικό στην αγορά σας; Είναι η ζυθοποιία πλέον ένας ανοικτός κλάδος;

Πάγια θέση μας και δική μου βαθειά πεποίθηση είναι ότι η
αγορά της μπίρας λειτουργούσε και λειτουργεί με διαφάνεια, υπευθυνότητα και
σεβασμό στους πιο αυστηρούς κανόνες του ανταγωνισμού. Και αυτό το αποδεικνύουν
με τον καλύτερο τρόπο τα ίδια τα στοιχεία της αγοράς:

  • Από 5 εταιρίες που δραστηριοποιούνταν στο χώρο το 2005, σήμερα
    η ελληνική αγορά αριθμεί γύρω στους 30 παίκτες. Οι περισσότερες από αυτές τις εταιρίες είναι, κατά δική τους
    δήλωση, κερδοφόρες.
  • Το μερίδιο αγοράς μας έπεσε από το 72% το 2005 σε λίγο πάνω
    από 50% σήμερα (ειλικρινά δεν ξέρω από πού προκύπτει το 85%). 
  • Υπάρχουν δυστυχώς παίκτες στην αγορά, οι οποίοι περιορίζουν
    οικειοθελώς την παραγωγή τους σε νούμερα ελαφρώς χαμηλότερα των 200.000
    εκατολίτρων, ώστε να αποφύγουν την αυξημένη φορολογία που ισχύει για
    μεγαλύτερες σε μέγεθος επιχειρήσεις
  • Είμαστε η μοναδική ζυθοποιία,  η οποία, βάση του νόμου, οφείλει να παραχωρεί
    25% του χώρου των ψυγείων μας στον ανταγωνισμό. Βάση του νόμου, επιτρέπεται σε ανταγωνίστριες εταιρίες να
    μας αποκλείουν από σημεία πώλησης.
  • Το ισχύον φορολογικό πλαίσιο προσφέρει έκπτωση 50% στο φόρο
    για εταιρίες που παράγουν λιγότερο από 200.000 εκατόλιτρα, επιβαρύνοντας
    δυστυχώς έτσι ακόμα περισσότερο τον Έλληνα φορολογούμενο.

Ειλικρινά, εσείς βλέπετε σε αυτήν την εικόνα διαστρέβλωση
της αγοράς;


Επενδυτικά πως έχετε κινηθεί το τελευταίο διάστημα δεδομένων
των capital controls και ποια τα σχέδια σας για το προσεχές διάστημα; Θα
διατηρήσετε τις θέσεις εργασίας στην Ελλάδα;

Παρόλη την κρίση, εμείς συνεχίσαμε να επενδύουμε στην Ελλάδα
όλα αυτά τα χρόνια. Από τα οικονομικά μας στοιχεία μπορείτε να δείτε ότι την
τελευταία πενταετία είχαμε ένα καθαρό κέρδος 30 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ στο ίδιο
διάστημα επενδύσαμε στην ελληνική αγορά 60 εκατομμύρια. Δηλαδή το διπλάσιο!
Αυτό δείχνει τη δέσμευσή μας στην Ελλάδα, στους εργαζομένους μας και στους
προμηθευτές μας. Είμαστε μια εταιρία ελληνική από επιλογή. Και μια από τις
λίγες, πιστεύω, εταιρίες που παρέμεινε σταθερή και προσηλωμένη στις επενδύσεις
όλη αυτήν την περίοδο. Είναι πραγματικά κρίμα που μερικοί αυτό το
δαιμονοποιούν. Να σας υπενθυμίσω με την ευκαιρία ότι με τη λειτουργία μας
επηρεάζουμε άμεσα και έμμεσα 28.000 οικογένειες στην Ελλάδα. Φέτος εξάγαμε
μπίρα αξίας 25 εκατομμυρίων ευρώ – ναι, καλά ακούσατε, 25 εκατομμύρια ευρώ –
και ελληνικό κριθάρι αξίας 7 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτές είναι ειλικρινά
εξαιρετικά σημαντικές ποσότητες εξαγωγών, που προσφέρουν εισόδημα σε πολλές
οικογένειες στην Ελλάδα. Και έχουμε ακόμα πολλά και πολύ ενδιαφέροντα σχέδια
για την Ελλάδα.


Σας δυσκολεύει το υπάρχον κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον
στην πορεία σας στην αγορά; Πως βιώσατε το δύσκολο διάστημα των
διαπραγματεύσεων και των κεφαλαιακών ελέγχων;

Έχοντας περάσει ένα δύσκολο καλοκαίρι, βλέπουμε ότι η αγορά
της μπίρας ακολουθεί τη γενικότερη πορεία της οικονομίας της χώρας και
βρίσκεται υπό πίεση, χωρίς ωστόσο κάποια δραματική διαφοροποίηση σε σχέση με πέρσι.

Από την πλευρά μας, έχουμε βάλει το στοίχημα της ανάπτυξης
και συνεχίζουμε να εστιάζουμε σε αυτό. Στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία επεκτείνουμε διαρκώς
το εξαγωγικό μας αποτύπωμα, καλύπτοντας όλο και περισσότερες δυναμικές διεθνείς
αγορές, όπως η Ιταλία και η Κίνα, μια ταχέως ανερχόμενη αγορά για τον κλάδο της
μπίρας.

Είμαστε πάντα «ανήσυχοι» και γι’ αυτό επιμένουμε στο πλάνο επενδύσεων
ύψους 50 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία. Θα επικεντρωθούμε στον
εκσυγχρονισμό των μονάδων παραγωγής, στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και υλικών
συσκευασίας, αλλά και σε μια από τις μεγάλες μας προτεραιότητες που δεν είναι
άλλη από την ενίσχυση της ασφάλειας στους χώρους που κινούνται και εργάζονται
οι άνθρωποι μας σε όλες τις εγκαταστάσεις της εταιρίας μας. Οι συγκεκριμένες
επενδύσεις αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου επενδυτικού πλαισίου 440 εκατ. ευρώ
την τελευταία δεκαπενταετία, για την ανάπτυξη της καινοτομίας, της εξωστρέφειας
και της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας. Συνεχίζουμε με την ίδια ένταση και την
ίδια προσήλωση στην υλοποίηση των σχεδίων μας και στην επίτευξη των στόχων μας.

Διαβάστε τη συνέντευξη και online

Έγγραφα

Facebook
Twitter
LinkedIn
Logo Center

EΙΣΤΕ ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΕΤΕ ΑΛΚΟΟΛ (AΝΩ ΤΩΝ 18);

ΕΙΣΑΓΕΤΕ ΤΗΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΣΑΣ:

ΛΥΠΟΥΜΑΣΤΕ ΑΛΛΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 18
ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ
Μετάβαση στο περιεχόμενο